tisdag 17 februari 2015

Storlekar i provkollektionerna!

God morgon!
Idag är det lite upp och ner här hemma. Jag har gömt mig i sovrummet då det är full aktivitet i huset.
En varmvattenberedare från 1970-någonting skall bytas ut - det skall bli ordentligt med varmvatten här hemma. Dessutom skall det målas väggar och tak i hall, kök, vardagsrum och trappa så det blir lite att trippa runt här så gott det går idag.
Så tyvärr blir det inte att ställa till någon Semle-fika här hemma idag utan det får vi ta igen en annan dag framöver.

Jag låg vaken i natt en stund och då kom jag av någon konstig anledning att tänka på det här med provkollektioner inom klädbranschen. I vanliga kollektioner är det ofta en storlek 36 man får se, eventuellt en storlek 38.
I de kollektioner jag fått se som gäller kläder i lite större storlekar är det oftast storlek 42 som visas. Det där har jag reagerat på. Varför är det bara storlek 42 som visas när kläderna produceras upp till storlek 56?! Varför inte i alla fall mötas på mitten och visa kläderna i storlek 48 så att så många av oss som använder kläderna kan få en idé om hur dom ser ut i dom större storlekarna. Storlek 42 är inte särskilt stort och ett plagg som är snyggt i storlek 42 kanske inte alls gör sig lika bra i storlek 48. Och ett plagg i storlek 48 kan vara perfekt men inte alls göra sig lika bra i storlek 42.
Svår nöt att knäcka men värd att diskutera och tänka på.

Vet ni någon kedja, butik eller märke som är duktiga på att visa upp plussize-kläder i olika storlekar?

Så här väljer några av dom stora märkena och butikerna att visa sina modeller.

DNY

DNY

Carmakoma.dk

carmakoma.dk

Que

Zizzi

Zizzi



Inga kommentarer: