onsdag 14 januari 2015

Skräplådor och tvätthögar!

Det är meningar, händelser, ord, TV-program eller diskussioner som ofta triggar vad mitt nästa inlägg skall handla om. Jag läser mycket tidningar och bloggar. Jag har mina TV-program och serier jag följer. Och det är inte sällan som jag analyserar mig själv utifrån saker som jag sett eller hört i ovan nämnda forum.

Som vanligt är jag världsmästare på att jämföra mig med andra. Gärna med dom som är snyggare, rikare, mer framgångsrika och som jämt, jämt får sina liv att verka så perfekta och välputsade. Den fasaden har rasat för mig för längesedan. Här hemma är det skräplådor, tvätthögar, pappershögar, pantflaskor och tidningshögar lite här och där. Vi har påläggen i sina egna förpackningar, brödet tar vi direkt från brödpåsen och mjölken häller vi direkt från förpackningen. Det hinns liksom inte med att styla vardagen så som det så fint visas på många siter. Jo jag vet - många har det som sina yrke - att visa upp sina hem - att inspirera och motivera. Och visst ser det härligt ut. Jättefint, mysigt och trevligt. Men jag tycker att vi har det ganska trevligt också - så som vi har det här hemma. Vanligt och ostylat.

Men vet ni när jag blir mest städsugen? När jag sitter hos vänner! Åh så fint många har det! Och hemtrevligt och mysigt. Ombonat och välkomnande. Doftljus - blommor - god mat - trevligt sällskap. Då kan jag i sekunder åt gången tänka: "jag tror minsann jag skall städa imorgon - ja imorgon då jäklar skall jag röja ut den där skräplådan i köket - åsså skall jag fixa till lite här och där. Nytt doftljus på toaletten - och kanske en ny fin tvål"
Och så kommer morgondagen - dagen-efter-hemma-hos-vänner-när-tankarna-och-motivationen-låg-på-topp". Morgondagen blir sällan som planerat. För då dyker det upp något annat roligt och skräplådan är ju ändå stängd så skiten syns inte och tvålen från Rusta känns helt OK och doftljuset skall jag ändå inte tända idag för vi kommer nog inte vara hemma så mycket.
Men inspirationen dagen innan var ljuvlig och att bara känna motivationen gav en kick. Och tanken kommer igen att - imorgon! imorgon skall jag minsann ta tag i den där att-göra-listan.



Inga kommentarer: