tisdag 13 januari 2015

Här och nu!

Jag är usel på att leva i nuet. Usel på att uppskatta små saker i vardagen, saker som händer just nu - saker som sägs här och nu. Jag är mästare på att antingen hänga upp mig på saker som varit eller så oroar jag mig för vad som komma skall. Så här har jag alltid varit så det är tyvärr inget som jag kan vrida rätt över en natt.
Men ibland är det småsaker som händer som gör att jag hajar till - tar mig en funderare och faktiskt uppskattar det som händer just här och nu.

Det här är några aktuella händelser som fick mig att haja till och uppskatta stunden just där och då:

  • När mina goda vänner bjöd på en riktig "håll-käften" förrätt. Jäklar vad gott det var!
  • När jag åt brunch med vänner igår en helt vanlig söndag
  • När min yngsta tjej stoppade mig i hallen i kväll och gav mig en extra lång kram
  • När jag istället för att skicka ett sms till min syster faktiskt lyfte telefonen så jag fick höra hennes röst
  • När Fredrik under tiden vi målade fönster igår kväll sa "Jag har det så bra med dig!"
  • När jag i förra veckan träffade en kär vän som jag inte sett på väldigt länge. Den kramen och glädjen satte sig som ett glädjepiller i kroppen!
  • När jag öppnade den färdigkörda diskmaskinen och allt blivit rent! Trots att maskinen börjar bli gammal och lite trotsig.
  • När jag tappade smörgåsen i golvet och den landade med smöret upp - Halleluja!
  • När Ida hjulade på gymnastiken och gav mig blicken "såg-du-mamma-jag-kunde-nästan-alldeles-själv"
  • När jag får känslan av att allt faktiskt kommer att ordna sig - jag behöver inte alltid oroa mig för att det värsta skall hända.

Det är dom stunderna - dom som gör att hjärtat blir lite varmare - slår lite jämnare - andningen blir lite lugnare och man känner att "det-kommer-att-bli-bra-det-här-för-allt-har-en-mening". 






1 kommentar:

Gunnel S F sa...

Din text gjorde att jag uppskattade stunden! Tack! :-)