torsdag 22 januari 2015

Att bruka mat eller att missbruka mat!

Jag är inte särskilt öppen med vad jag tuggar i mig på dagarna. Jag är svag för mat och allt som är sött och gott. Jag försöker hålla en ganska vanlig diet men när humöret går upp eller ner är det ofta mat som blir svaret på mina toppar och dalar. Jag gillar god mat, god dricka, godis, choklaaaaaad, chips och popcorn. Men även om jag kan gå igång på allehanda livsmedel så är det sällan någonting jag ropar ut för högt. För vad skall folk säga! "Hon som redan väger så mycket - att hon bara kan!" eller, "Hur svårt kan det vara att låta bli!"
Och då blir mitt svar - "Jo hon kan för hon har tyvärr inte bättre karaktär" och "det är fruktansvärt svårt att låta bli när man känner behovet komma krypandes". 
Men jag är ju fortfarande en hyfsat intelligent person som inser att jag borde låta bli mycket oftare än vad jag gör. Men gör jag det? Nä, tyvärr alldeles för sällan.


  • Jag är ofta den som äter mest - för det är gott!
  • Jag är den som gärna tar två gånger - för det är gott!
  • Jag är den som trots mättnad gärna offrar mig på att hyfsa kanterna på efterrätten för att det ser mycket snyggare ut i formen.
  • Jag är den som per automatik tar ett glas läsk istället för vatten om alternativet finns.
  • Jag är den som när vi har gäster hemma ser till att chips och godisskåpet är påfyllt. Man vill ju inte att det skall se knapert ut här hemma.
  • Jag är den som på slutet av kvällen även hyfsar nivån på chipsen och godisen i skålarna för det är ju lite synd o bitarna som ligger kvar.
  • Jag är den som tycker det är extra trevligt i matbutiken dom dagarna det är provsmakning. Man kanske upptäcker något nytt gott som man i fortsättningen har svårt att undvika.
  • Jag är den som ofta tar två paket av allt när jag handlar. Så att man har hemma.......


Nä någon kesotjej lär jag aldrig bli. Fast jag gillar keso - jättemycket! Men i ordet kesotjej ligger det en helt annan person än jag själv. Tjejen som blir mätt på en halv knäckemacka med lite keso på. Nä det är tyvärr inte jag. 


Så då passar det bra att erkänna att jag till ett par avsnitt av Homeland nu ikväll ätit godis - och några bitar godis för mycket - och vad fick jag för det! Halsbränna!


Så efter ett glas Samarin är det over and out för idag! Mätt och med ett lätt illamående.










2 kommentarer:

Liselotte sa...

Haha jag trodde att jag var ensam och det är sååå svårt trots att jag vet hur illa jag mår efteråt.

Unknown sa...

Finns så mycket gott ☕🍰🍩🍕🍝känner absolut igen mig😄