onsdag 15 april 2015

Mitt i veckan!

Onsdag, mitt i veckan och ikväll är det Sveriges Yngsta Mästerkock!
Jag är en riktigt nörd när det gäller matlagningsprogram. Jag tittar på det mesta, inspireras och förundras över hur många duktiga människor det finns i vårt land. Och så har vi dom unga mästerkockarna - alltså,  är jag imponerad av dom äldre så är jag tio gånger mer imponerad av dessa unga talanger. 8, 10 eller 12 år och lagar mat på ett sätt som jag antagligen aldrig kommer att göra. Och charmiga är dom små trollen - humor, glimten i ögat, snabba repliker och sedan som grädde på moset lagar dom helt fantastiska maträtter. 




Nu var det ju inte alls detta jag skulle skriva om men ibland är parenteserna nog så viktiga!

Det har varit några bra dagar nu. I går kväll var jag inbjuden till en tjejkväll där jag pratade lite självkänsla och hur det är att köpa kläder när man drar större storlek.
Goa tjejer som hade många kloka tankar så det blev ett riktigt bra "sitta-runt-bordet-och-prata" -kväll!

Idag har jag spenderat förmiddagen med att lyssna på en riktigt bra föreläsning med Benny Haag.
Det där om bemötande - hur man bemöter någon och hur man blir bemött. Om att man ibland blir bemött så som man precis själv har bemött någon. Eller att man tror att man skall bli bemött på ett speciellt sätt och sedan blir bemött på ett helt annat sätt som gör att man själv ändrar sätt man bemöter någon på!
Hängde ni med?!

Det var så många tänkvärda kloka saker som kom upp och mycket som jag kommer att ta med mig framöver.
Tänk! Så många kloka människor det finns överallt - om man bara visste deras bakrund och historier - då kanske man hade bemött dom på ett helt annat sätt. 

Jag köpte en av Bennys böcker med mig hem som jag började läsa redan på tåget. Den får bli min litteratur för dagen. Boken tar upp ett annat mycket viktigt ämne och jag återkommer i bokklubben med en recension. 




Och bara så ni vet - boken signerades till Fröken Generös! Det tycker jag är plus i kanten!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Tack fina och vackra Helena för igår,alltid lika ödmjuk och klok ♡♡♡♡

Fröken Generös sa...

Tack själv Marika!! 💜