tisdag 14 april 2015

Att inte vara perfekt!

Jag tror jag skall ta en paus. En paus från att läsa en del bloggar. Jag mår inte bra av att läsa vissa saker. Det blir för mycket av det goda.

Jag är först att unna andra människor lycka, välgång och hälsa. Jag vill att andra skall må bra och ha det bra och jag offrar gärna mig själv för att andra skall ha det bra. Jag ställer mig gärna längst bak i kön för att släppa förbi någon annan. Jag stannar gärna hemma om det betyder att någon annan kommer iväg på något roligt. Det är inget uppoffrande från min sida och jag är inget offer - det känns bara bra.

Men jag har märkt att jag inte mår bra av att läsa för mycket om andras vardagar. Det blir för lyckligt, för perfekt, för städat och för redigerat. 
Så är det inte i mitt liv. Jag har det bra, bor bra och har en bra familj och vänner. 
Men jag har stökiga rum, damm under soffan, olika galgar i garderoben, en kyl som behöver städas, en trädgård som är upp och nervänd, ett frukostbord med porslin som inte alltid matchar och en kropp som inte går att visa upp på bilder utan att retuscheras hårt.
Och det är helt OK - för jag vet att vi är väldigt många som lever så här. Och kanske är det för jag är ett uns avundsjuk. För avundsjuk kan jag absolut vara - att i mina tankar drömma om det där perfekta välputsade hemmet och kroppen. 
För det är väl så - att har man rakt hår vill man ha lockigt. Har man platt rumpa vill man ha den fyllig. Har man stora bröst vill man ha små. Har man det ena vill man ha det andra. För man tror att det är grönare på andra sidan - när det egentligen är väldigt grönt på den sida man befinner sig på. Och även om det inte är perfekt grönt så är nyansen av grönt man har hemma helt ok och fullt tillräcklig.

Så det får bli en time-out! Det får bli att leta upp bloggar som skriver om livet som jag själv kan relatera till - och där jag kan finna glädje i det jag läser - inte ångest och dåligt samvete.




1 kommentar:

Christin sa...

Kunde inte sagt det bättre själv! Instämmer! Bra att du slutat göra sånt som får dig att må dåligt, livet är för kort! Jag snubblade in här av en slump. Prövade ett par gamla jeans (bootcut)och sökte på jeanstrender ☺ känns ovant så får se om jag vågar mig på att bära dem i mån ☺