måndag 23 mars 2015

Made By P den 21 Maj!


Vad gjorde man innan vi hade world wide web. Nu hittar man inspiration till höger och vänster. Ibland med lätt prestationsångest som följd - ibland blir det vara ren skär glädje.
Jag har sagt det förr och jag säger det igen - det finns så fantastiskt många driftiga människor runt om i detta land och jag önskar att alla - var och en - kunde få den uppmuntran och uppmärksamhet som dom förtjänar. För att vara egen och driva företag är jäklar i det inte enkelt - och man får inget gratis - men den som kämpar den skall minsann belönas. Och jag fortsätter min lilla resa med att uppmärksamma dessa människor. Idag har turen kommit till en tjej som jag aldrig träffat utan bara följt på nätet - och hon har följt mig så vi håller liksom på att känna varandra lite så här i luften.

Petra driver Made By P och håller till i Löddeköpinge här i Skåne. Petra's företag trillade jag över lite av en slump här på nätet. Jag blev väldigt imponerad av hennes hantverk och jag tror att ni kommer att känna likadant.
Så här skriver Petra själv om sitt företag:


Historien om Made By P
En dag i mars 2011, kom en klart blixt som sa : Du ska sy dina egna klänningar, långa, axelbandslösa klänningar i regnbågens alla färger, med stora fjärilar på... Va? ...tänkte jag, som inte sytt något sedan slöjden i årskurs 4. Inte ens så mycket som kanten på en gardin.

Desperat sökande efter pengar till räkningarna, kunde jag inte ignorerar infallet. Jag bodde just då ensam i ett stort hus på tre plan och det gick helt enkelt inte ekonomiskt plus. Men denna blixtidé var så klar och tydlig att det inte gick att blunda. Och om idé kunde hindra mig från att sälja mitt älskade hus, så var det en idé som absolut skulle utforskas!

Dagen efter inhandlades inhandlade en enkel symaskin, tyg och tråd. Sen började kampen. Det var stor glädje blandat med helt nya svordomar, tårar, blod och skratt. Efter 2 dagars skapande var den första klänningen färdig. Olivgrön med en stor vacker sidenfjäril. Stolt men samtidigt väldigt skeptisk, lades en bild ut på Facebook. Den blev såld efter en halvtimma och inom två timmar så hade jag fått tolv nya beställningar.

Helt förstummad, förvånad, överlycklig och insåg jag att det fanns en framtid i detta. Så, på den vägen började jag vandra...

Jag har alltid varit skapande, kreativ och oerhört envis. Det enda som stod på önskelistan sedan typ 3-årsåldern, var pennor och block. Jag målade, ritade, klippte, klistrade och skrev hela uppväxten.

Skapandet tog ett tvärt slut när jag började jobba med hästar på heltid under många år. Det fanns varken tid, utrymme eller ork. Men när jag många år senare flyttade till Nya Zeeland, kom skapandelusten tillbaka. Även denna gången på grund av ekonomiska svårigheter.

Skapandet är en enormt stor del av av mig och under väldigt många år förstod jag inte detta, länge var skapandet som bortblåst. Men nu är rätt förutsättningar skapade och jag har utrymme och glädje för att driva mitt efterlängtade företag.










Och som av en händelse är det Petra vi skall träffa på vår nästa terapi-kväll den 21 maj!

Evenemanget kostar 100:- per person. 
I priset ingår något lätt att äta samt dricka.

Petra berättar om sin verksamhet och visar sina produkter. Ni kommer att få ta del av fina erbjudande denna kväll!

Ta mer er några väninnor, kom och mingla, träffa nya människor och upptäck Made by P!

Ni anmäler er genom att maila till helena@frokengeneros.se
Ange namnen på de som följer med. I vändande mail får ni information om var och när pengarna skall betalas in.


Inga kommentarer: