onsdag 7 maj 2014

Självbild!


Det där med självbild - hur ser jag egentligen ut? Jag ser ju ut på ett sätt när jag ser mig själv i spegeln, ett annat sätt när jag ser mig själv på foto. Hur uppfattar människor runt omkring mig - så som jag ser mig själv på bild eller så som jag ser mig själv i spegeln....... Hur stor är jag då? Så stor som jag ser ut när jag ser mig själv i spegeln eller är jag kanske större.......eller mindre?! Dom flesta av oss ser sig själv mycket större än vad man egentligen är. Vi är vana vid att gå in i affärer och ta den största storleken - för min del har det sällan räckt med största storleken och därför har jag ofta gått ut från butiker utan plagg. Och det är kanske därför man ser sig själv på ett visst sätt. Om man har provat kläder tillräckligt många gånger utan att få något som passar så får man en snedvriden bild av sin kropp. Är det jag som är så stor eller är det kläderna som görs små?? Jag är ju inte den enda på denna planet som har för många kilo på kroppen men som fortfarande vill försöka känna mig fin. Även om jag sällan känner mig fin så vill jag i alla fall göra ett försök. 

Men den där självbilden - kan någon snälla uppfinna den där manicken som visar mig precis så som jag ser ut på riktigt och så som ni andra uppfattar att jag ser ut! Lätt som en plätt!
Eller är det bara jag som inte vet hur jag ser ut på riktigt?? Känner ni igen er?


1 kommentar:

Almbacken sa...

För många år sedan fick jag riya upp mig själv på ett stort pappe som låg på golvet. Jag skulle rita upp mig själv i naturlig storlek. Bilden jag ritade var 54% större än verkligheten. Jag minns att jag var säker på att jag hade gjort min bild alldeles för liten....

Så var det med den självbilden.

Stor kram!