fredag 9 maj 2014

Kritik!

Är du bra på att ta kritik? Är du bra på att ge kritik? Kritik tycker jag i sig är ett ganska laddat ord så jag som känslomänniska gillar order feedback mycket mer. Känns mjukare, snällare, mer konkret och rimligt.
Jag är ganska bra på att ge feedback - jag tycker det är precis lika viktigt att berätta när något är bra som när något är dåligt. Det är såklart väldigt mycket lättare att ge positiv feedback än negativ men gör man det på rätt sätt kan det ge mottagaren väldigt mycket.

Jag är usel på att ta emot kritik - kanske inte jätteusel men jag tycker det är jobbigt för jag tar det så personligt. För det är ju till mig som kritiken riktas. Både positiv och negativ. Får jag positiv kritik utgår jag från början att folk antingen driver med mig eller ljuger. Får jag negativ kritik tar jag till en början åt mig så mycket att det värker i venerna men när det får landa brukar det vara väldigt bra saker som jag faktiskt behöver höra. 

Sedan är det ju så att det är lättare att ta kritik från en del personer än andra. För det är en konst att ge och ta kritik - ris och ros - himmel och helvete!

Får jag tex höra: 
"vilken kvinnlig rumpa du har" så hör jag "satan vilken häck du har - stor som en världsdel"

"vilka fina ögon du har" så hör jag - "eftersom du inte är så söt så kan du ju vara glad att du fått något som ser OK ut"

Ja ni fattar - man väljer det man hör och att istället för att bara säga "Tack!" så skall man analysera, förvränga och fantisera fram en undermening som är helt påhittad!

Så allihopa - nu kör vi övning i helgen - när någon säger något snällt till er säger ni "Tack!"
Varken mer eller mindre - inga "äsch" eller "ah sluta".  Utan bara Tack





Inga kommentarer: