måndag 3 februari 2014

Veckan efter!

Idag sitter jag hemma och jobbar - butiken får vila på måndagar - det är dagen då jag hämtar energi, laddar för ny vecka, planerar, funderar, tar tag i saker. Kaminen brinner och värmer så där lagom skönt i rummet jag sitter - snön utanför håller på att smälta men ligger envist kvar i vissa högar. 

Idag är en lugn dag - en lugn dagen-efter-en-intensiv-vecka-dag. Torsdagen spenderade jag i Köpenhamn på modemässan. Ett fantastiskt ställe tycker dom flesta - jag är blandad i mina känslor. Jag tycker det är roligt att träffa mina leverantörer och titta på allt nytt. Men med en gnagande känsla av något som jag inte riktigt kan sätta ord på...... Alla supersnygga, hippa, trendiga, välsminkade, välstylade människor som går runt på mässan som om dom inte gör annat på dagarna. Och så kommer lilla jag - kusinen från landet som inte riktigt blivit varm i kläderna och som hela tiden går och tänker på att frisyren kanske inte var den mest lyckade och sminket som blåst bort i vintervädret och skorna som man tog på för att dom var bekväma.
Och med tankar som "det-är-ingen-som-har-tid-att-titta-på-dig-för-dom-har-annat-att-tänka-på" - men som man inte riktigt kan slå ifrån för "dom måste undra varför en sådan som jag gör här". 

Ni som följt mig ett tag förstår mina tankar - den där envisa självkänslan som aldrig är på topp - som man kämpar med varje dag och som tar så mycket energi. Känslan av att inte tycka att man är tillräckligt bra, fin, glad, omtänksam, hjälpsam, tillräckligt tuff men inte för tuff, bestämd men inte för bestämd, glad men inte för flamsig....... Jag vet att jag inte är ensam om tankarna.

Men trots allt detta blev det en bra dag - med mycket fina höstkläder i bagaget som det är alldeles för tidigt att fresta med - för först längtar vi efter vår! Var sak har sin tid!

Och nu skall jag jobba vidare en stund för att sedan ta emot två tjejer som kommer hem från skolan!

I morgon ses vi i butiken från kl.12! Välkomna!




Inga kommentarer: