måndag 13 januari 2014

Hur blev det så här?!

Så blev det måndag igen. En riktigt kall måndag. En sådan måndag som ropar åt en att det kanske är bäst att man har en yllefilt svept om kroppen hela dagen så att man inte fryser. Men det funkar tyvärr inte riktigt. Trots att butiken är stängd på måndagar är det mycket som skall fixas. Måndagar är den dagen jag gör allt som jag inte hinner med när jag är i butiken resten av veckan. Som att fixa med papper, ta dom där telefonsamtalen som jag inte har ro att ta när jag är i butiken, skriva ner tankar, strategier, funderingar och allt annat som snurrar i huvudet. Och jo - det snurrar på precis som vanligt - ingen skillnad där inte!

Och så snurrar det mycket om den här debatten om plussize! En riktigt bra debatt som jag hoppas håller i sig för detta ämne är viktigt! Inte minst för våra småtjejer som växer upp i ett samhälle där det inte är OK att se ut hur som helst. Där butiker gör kläder för dom som ser ut som man bör göra - inte gör på riktigt! Där allt över strl. 38 är plussize - ja ni läste rätt! Modellagenturer klassar in tjejer med storlek över 38 som plussize! Men jag som är en 46:a! Vad är jag då? Inte är jag då plussize - det har jag tydligen passerat för längesedan. Men det jag vill komma till är att det viktiga är inte vad det står för siffra i kläderna - det viktiga är hur vi mår i vår kropp - oavsett om det är 36 eller 56. Och att vi är värda bra service oavsett storlek. Precis som jag själv upplevt har jag läst massor av inlägg i helgen av tjejer som inte blir mottagna i butiker för att dom inte motsvarar kroppsidealet........... Usch jag blir ledsen när jag läser det. Och jag blir ledsen när jag ser modevisningar från dom stora husen i europa - där tjejerna är så smala och undernärda att dom knappt orkar gå ner för catwalken. Det kan väl ändå inte vara meningen.

Debatten lär fortsätta och jag kommer att fortsätta kämpa för att tjejer skall få må bra, kunna handla fina kläder, få den service dom förtjänar och känna sig nöjda oavsett siffra på storleken!

Så - nu kör vi ny vecka! Jag lägger volangerna på plats, sträcker på ryggen och drar mitt strå till stacken genom att påstå att det är helt OK att vara en 46:a - så som dom ser ut i verkligheten!

Bild lånad från pinterest.com



Inga kommentarer: