onsdag 5 mars 2014

Spegel, spegel!


Speglar är nog bland det jobbigaste jag vet. Personen i spegeln stirrar mot mig och jag vet inte riktigt vem hon är ibland. Jag har ärligt talat svårt att veta hur jag ser ut - jag ser ut på ett sätt när jag ser mig själv i spegeln, ett helt annat sätt när jag ser mig själv på foto och på ett tredje sätt om man någon gång (må det förbjudas) blir filmad. Varför ser jag så annorlunda ut jämfört med vad jag ser i spegeln. 
Och spegelbilden som möter mig i  ett fönster när man är ute och går - ofta tittar jag bort lika snabbt för jag har svårt att möta bilden jag ser.

Idag är en sådan dag när jag av någon anledning fastnar i tankarna om detta ämne. En dag när jag hela tiden försöker intala mig själv att det är som det är  - jag ser ut som jag gör - och jag behöver göra det bästa av att försöka tycka om bilden jag ser - oavsett om det är via spegel, fönster eller foto.
Kanske kom tankarna upp när jag såg bilder på alla skönheter på Oscarsgalan (helt tokig jämförelse, jag vet!!). Människor som i timmar (!!!) suttit och blivit fixad av ett helt entourage och som inte som jag jag själv står i badrummet i min ensamhet och på några minuter sätter på mig mitt ansikte! Men jag kan inte låta bli att undra - hur det skulle kännas - att se mig själv på bild och i spegel -  och känna mig nöjd!

Den här kampen för jag varje dag - och jag vet att jag inte är ensam. För dagens samhälle är mycket om utsidan - att vi skall vara snygga, smala, vältrimmade och lyckliga! Och det jag vill är att vi skall tycka det är tillräckligt att vara lyckliga, fina och nöjda med hur vi ser ut just precis idag! 

Fröken Generös backar upp er - hela tiden, varje dag!

Nu går jag in i badrummet och sätter ansiktet och volangerna på plats! Nu kör vi onsdag!



Inga kommentarer: