tisdag 18 mars 2014

Du är inte särskilt snygg........


Nedsjunken i soffan med filt över benen - fötterna på soffbordet och fjärrkontrollen för mig själv!! Datorn framför mig och blicken går mellan TV och dator. TV'n fungerar mest som sällskap ikväll - har svårt att fokusera och tankarna vandrar. Ibland dyker det upp en mening i mitt huvud - som någon sa till mig en gång - jag kommer inte ihåg vem, när eller i vilket sammanhang men den har följt mig - eller förföljt mig! Den poppar upp i huvudet lite då och då - vet inte varför men den har satt sig som en envis fästing - och den vill inte försvinna - mer än i perioder - för att sedan göra sig påmind igen. En mening som jag inte tror var särskilt illa menad när den sades men som tyvärr har blivit ett litet signum för mig själv och hur jag ser på mig själv.......

"Du är inte särskilt snygg - men du är snäll!"

Jag vet att jag hajade till - eller sjönk ihop lite. Jaha......det är så man ser på mig.......den där snälla tjejen - som inte är särskilt snygg men som är......snäll. 
Å andra sidan skulle jag inte vilja att dom sa "Du är inte särskilt snäll  - men du är snygg!" Nä, den varianten känns inte så lockande heller.........

Idag nästan 40 år gammal kan jag se att dom orden har präglat mig mer än vad jag kunde ana den dagen för så många år sedan.
Visst är det konstigt - hur vissa ord, meningar och uttryck - som sägs i förbifarten och som inte sägs i mening att skada, såra eller nedvärdera någon ändå gör sådana avtryck.

Om jag en dag skriver en bok om mig själv och självkänsla vet jag redan vad den skall heta: "Du är inte särskilt snygg - men du är snäll!"

Så får det bli........


Inga kommentarer: