tisdag 8 april 2014

Det där med självkänsla!


Det här med självkänsla....... För många ett laddat ord, för en del är det självklart med god självkänsla och för en del av oss är det något som vi jobbar mer eller mindre med varje dag. Det känns så bra när ni ger mig indikationer på att ni känner igen er i det jag skriver och berättar. Att jag inte är ensam att känna det jag känner utan vi är många, många som tänker, känner och kämpar med samma saker.

Som jag skrivit tidigare så är det ofta händelser långt tillbaka i tiden som etsar sig fast - svårt ibland att förklara varför men något har gjort att det har blivit ett exempel på varför just jag kämpar med självkänsla och självförtroende.

Jag var utbytesstudent i USA för många år sedan. Ett viktigt år för mig - jag växte, mognade och lärde mig väldigt mycket om mig själv. Innan jag åkte var det många som sa: "passa på att tuffa till dig nu - det är ju ingen som vet hur du brukar vara". Det där har jag ofta tänkt på........ Var det inte OK att åka till ett annat land som den jag var på riktigt??
Är det inte OK att vara jag - skall jag ändra på mig till någon jag inte alls känner mig bekväm med bara för att bli accepterad?
Det är sådana uttryck som jag vet är jättejobbiga att höra: "Tuffa till dig" - "Du måste vara mer bestämd" - "Mesa inte"
Det kan ofta få motsatt effekt - när någon säger till dig att du måste ändra på dig - du är ju den som är bäst på att vara du! Så varför försöka vara någon annan!

Det jobbar jag med varje dag - att stå upp och våga säga:
Jag heter Helena, har storlek 46 i kläder, tycker det är jättejobbigt att se mig själv i spegeln men jag vet att jag är en bra person, precis just som jag är!

Tänk på det tjejer och killar - ni är ni för att ni är bäst på det!


Inga kommentarer: